Pages


Friday 13 December 2013

Mendidik Anak menjelang 2020

Sebelum ni aku pernah share pasal blog Adlil Rajiah untuk didik anak kan?
Mari aku kongsi pendapat aku dlm mendidik anak aku.

Aku baru 28 tahun.. Dapat anak masa umur 27tahun.. Anak pertama.. banyak benda yang aku tatau..

Buku parenting pertama yang aku beli - Asian Parenting today.. Buku tu sangat membantu..

Okay..meh aku share benda-benda yang aku rasa sangat penting dalam membesarkan anak..

1. Sentiasa bercakap dengan anak..
Aku dan anan selalu berkomunikasi dengan Syahmi sejak dia lahir.. time tukar pampers, mandi, menyusu, baring, etc.. walaupon dia mungkin tak faham, tapi aku rasa bercakap dan berbual dengan anak sangat membantu..

Percaya atau tidak, Syahmi sebut "ayah" pada usia 3bulan.. yes.. u heard me..3 bulan..
Masa tu, mmg aku ngan anan terkejut.. itu perkataan pertama dia.. "ayah" dan dia hanya sebut ayah bila depan aku/anan..

Bila cerita dengan org, mmg org tak percaya.. tapi, ibu ngan ayah aku pon dengar..hehe.. since then, mulut dia banyak sangat bergugu gaga..

Sekarang ni, di umur setahun 3bulan, pencapaian dlm bertutur, aku rasa agak menakjubkan.. sebab selalu keluar bunyi2 yang agak rare..hehe..selalunya, budak akan sebut tatatatata, mamamama dulu, tapi untuk syahmi, mcm-macam bunyi dia buat..

2.Bermain dengan anak
Selalunya, ibu bapa zaman sekarang ni susah nak mencari masa untuk bermian dengan anak-anak..especially bila terpaksa keluar jam 7pagi, dan balik jam 8 malam.. bila balik je, anak da tidur..

Alhamdullillah, Syahmi tidor jam 11.00 malam..hahaha..Walaupon , tak berapa normal untuk budak sebesar dia..tapi, kitorang ada masa untuk bermain dengan dia.. Waktu tidor dia mmg fix.. 11.00- 8.00..huhu..memang ikot timing tidur ibu&ayah..

Kalau tensen/stress/penat, maen dengan anak, dengar dia gelak2 ketawa mmg best.. terus hilang segala masalah..hehe..thanks Syahmi.

3. Jangan menjerit pada anak
Ini mmg pantang aku..bercakap dengan nada menjerit2..Walaupon marah, jangan menjerit..nanti anak tiru.. Instead, cakap elok2..slow2.. Salunya kalau aku marah Syahmi, aku akan tenung mata dia, n cakap slow2.. Dia akan dengar and respond..Jangan sesekali menjerit / pukul anak.. Budak-budak kecil nih, dia akan ikot ape yang kita buat.. kita kena ingat tu..

Kalau kita nak anak cakap slow-slow, sopan, kita kena tunjuk dulu kat dia..
Ini x, kita terpekik terlolong marah anak, pastu nak expect anak bersopan... This is sooo wrong..
Aku dengan anan mmg bukan spesis cakap kuat-kuat.. apatah lagi nak menjerit..

So, bila keluar jumpa org ramai, n ada budak2 yang menjerit, mmg Syahmi terus ikot.. haih..
itu bahagian yang aku xbole nak control.. Sebab Syahmi sangat cepat imitate ape org buat..Aku harap ramai mak bapak akan lebih sedar yang menjerit pada anak takkan buat anak hormat kita.. Ia akan buat anak pon buat perangai yang sama..

4. jangan takut-takutkan anak
Zaman-zaman dulu, kita nih selalu disogokkan dengan cerita-cerita hantu untuk buat budak takut.. Salah sebenarnya benda nih.. kalau kita taknak anak buat sesuatu, terang elok-elok kenapa benda tu tak baik,, bukan dengan takut-takutkan dia.. Stakat ni, aku tak pernah menanam sikap takut pada Syahmi.. Semua benda dia nak pegang.. even ulat pon dia pegang.. kucing, anjing, cicak, katak, arnab,semua dia excited nak pegang..huhu..

5. Jangan sekat anak meng'explore'..
Ini satu benda yang aku agak failed.. Anan je yang dapat buat.. Aku ada penyakit OCD.. Aku pantang tgk benda bersepah/tak tersusun.. Selalunya, Syahmi tak suka aku dukung dia time gi jalan2.. sebab dia tak dapat pegang semua benda.. Kalau berdukung dengan anan, semua benda dia dapat pegang.. So, diorang akan maen semua benda, aku akan kemas.. aku lg prefer cara macam tuh..huhu..

Tapi sekarang ni, Syahmi da dapat da penyakit OCD tuh jugak..hahaha.. Dia xsuka tengok benda atas lantai, atas meja..semua nak kemas.. macam mainan dia, aku simpan dlm kotak/bekas tupperware..so, dia just keluarkan mainan-mainan tu, dan kemas balik..haha..Ada budak-budak datang rumah, main mainan dia pon, dia akan masukkan mainan dlm bekas..yang bagosnya, rumah takkan bersepah dengan mainan dia..

6. Limitkan kawasan permainan
Bagi satu ruang untuk anak-anak bermain.. Macam aku, Syahmi boleh main dlm playpen / atas tilam dia je.. tempat laen, aku tak bagi.. so, dia takkan buat sepan di tempat laen.. main dekat tempat tu je..tp dia ada bilik sendiri.. dalam bilik tu, aku bagi je dia maen..sebab bilik dia..tp, dia just maen dlm playhouse.. baling-baling bola, pastu kutip..huhu..

7.Diet seimbang
Ajar anak makan sayur dan buah.. ajar dari kecik.. tp nak mengajar tu, kita sebagai ibu bapa pon kenalaa makan sekali.. jangan expect anak akan makan sayur kalau kta tak makan..
Selalunya, aku akan bekalkan buah untuk syahmi..epal/kiwi/oren/tembikai susu.. depends buah ape yang aku dapat beli..so far, Syahmi takde masalah makan sayur n buah.. Dia bermasalah nak makan protein  mcm ayam/daging/ikan..sebab allergik..huhu..

Kalau bagi ayam pon, sure dia tanak..mungkin dia ingat yang ayam akan buat dia gatal2..huhu.. Aku pernah bg ayam kampung, abes merah2 satu badan..kesian dia.. So, untuk introduce protein, terpaksa aku delaykan dulu..

Dannn...jangan bagi anak makan makanan bergula/bergaram yang terlebih had.. Aku takkan bagi benda manis-manis untuk Syahmi.. N alhamdulllillah, dia pon tak suka.. minuman macam milo tu sebenarnya tak sesuai bg pada anak..especially pada waktu malam.. percayalah, sugar rush itu mmg wujud.. Selalunya, aku tgk budak yang minum milo ni, mmg hyperaktif & susah nak tidur..

tak boleh salahkan dia, sebab milo tu mmg tinggi kandungan gula.. terlebih tenaga.. sama kkonsep dengan tak bg anak makan berat sebelum tidur..

itu je laa yang aku bole pikir..kalau ada lg, nanti aku tambah..

No comments: