Pages


Friday 16 August 2013

Menjaga baby eczema

Untuk ibu-bapa yang mempunyai anak eczema, bolehlaa try salah satu antara benda di bawah.. semuanya aku pernah try. Setiap masalah eczema, takkan sama cara kawalannya..kene pandai try and error.

1. Ezerra : produk untuk eczema.. pernah try..tapi kulit Syahmi melepuh.. next!

2. Sebamed : takde perubahan langsung pada kulit syahmi.. so, out..

3. Moogoo ;-

a)milk wash : guna since 5mo till 11mo.. sebab dia start allergy to milkwash..tak tau kenapa..
b) udder cream : Syahmi takleh guna sebab naek merah2 badannya.. aku rasa sebab ada cassein dalam uh..
c) nappy balm : sangat berkesan menghilangkan luka yang basah.
d) ISB : berkesan lagi..menghilangkan gatal badan syahmi
e) MSM : berkesan lagi..esp untuk kulit Syahmi yang kerap merah..

4. Eucerin : aku guna washlotion sbg alternatif untuk moogoo.. tapi eucerin nih ada methylparaben..isk..

lotion, aku baru nak start guna.. kehilangan idea nak guna ape..

5. Cetaphil : aku guna lotion.. tapi still tak cukup untuk lembapkan kulit syahmi.

6. VCO : sometimes ok , sometimes xde perubahan.

7. lactoGG : aku bagi Syahmi makan as supplement.. skang nak try probiotik Biogrow.. tatau ok ke tak.

8.EVOO : aku pernah bagi makan dan sapu kat kulit bersama habbatussauda.. kadang2 ok, kadang2 tak ok..

9. Elosone : nih ada steroid..sangat menyesal guna.. mmg kulit boleh baek..tapi sekejap je..pastu datang balik.. kalau gunakan berterusan, kulit akan jadik ketagih dengan streroid.

10. J&J : Pernah guna duluuuuuuu..tpi tak bagos sbb ada pewangi, SLS, paraben..isk.

11. Shaklee herbal blend.. Pernah try.. kejap ok., kejap tak.. bau macam minyak angin..so, aku xgalakkan sangat..

12. Bedak sejuk : berkesan kalau kene gegata.. esp bila terkena gandum/ susu lembu..

13 : Kapur : nih kapur masakan..campur dengan beras dan kunyit.. perubatan traditional..tapi macam tak berkesan je

So, itulah antara list2 barang yang aku pernah guna untuk Syahmi.. Kos mmg tinggi.. semua dengan harapan agar Syahmi baek..
nak try olivenoil yang tak berjaya lagi..sebab harga nak dekat rm200 sebotol.. tunggu aku dapat claim bulan nih, aku beli gak olivenoil nih nanti..

selain perubatan moden nih, ada gak org suruh aku try macam2...antaranya:-

1) sapu lipstik - ini bagi aku mmg sangat bodoh.. janganlah guna barangan kosmetik kat kulit budak..pliss

2) Arang bawah kuali - aku takkan try.. otak aku takleh terima mana logik buat camni..

3) belerang - petua org tua yang pada aku mengarut.. kenapa nak bubuh belerang kat muka yang nipis dan luka?

4) Jilat dengan airliur - mmg airliur banyak enzyme, tapi tak terdetik lagi nak buat..sbb bagi aku, airliur uh kotor..huhuhu..

So, terpulang kat korang nak try yang mana satu...
Syahmi sangat allergy to dustmite.. so, misi aku nak carik cadar baru lagi dan mattress protector yang baru.. skang nih baru ada 1 je mattress protector.

Selain tuh, please cross out permaidani yang murah2 perangkap habuk.. it'll just make things worst..trust me..

No comments: