Pages


Thursday 15 August 2013

Sekitar raya

tahun nih kitorang raya di Banir.. kampung opah Anan..
Tahun lepas tak dapat beraya kat sana sebab aku da sarat mengandung n raya ketiga kene gi hospital sungai buloh. Raya ketiga tahun lepas gak ayah masuk ICU sebab heart attack. Nasib baik kitorang ada kat rumah.. Kalau x, tatau sape nak bawak ayah gi hospital. Alhamdullillah, semua selamat. Nasib kitorang da amekkan insurans untuk ibu and ayah..hehe.
 
So, tahun nih beraya di kampung Anan.. Agak sedih jugak tak dapat beraya bersama family.. And tak ada nasi himpit dan kuah kacang.. selalunya, aku akan makan nasi himpit dari malam raya sampai raya kedua..heheh...
 
Kitorang gerak balik ke Banir hari Selasa.. Aku siapkan kemas rumah, basuh baju supaya pulang dari kampung nanti, tak delah pening kepala tgk rumah.. Kitorang gerak dari Gombak pukul 12malam.. Pukul 4pagi baru sampai. Jalan dekat Plus mmg jammed. Anan sampai tersengguk-sengguk.. Aku pulak xley nak drivekan sebab dok riba Syahmi yang tengah tidor.
 
Sampai je kampung, terus sahur, then tidur.. Tapi, kul9 pagi da bangun balik..sebab Syahmi da terjaga.. Hari last puasa, Anan dan Mak & Farah+wani (sepupu anan) dok menganyam ketupat.. nk buat ketupat pulut.. Opah pulak buat rendang.. Aku pulak kene jaga Syahmi.. Tapi bila Syahmi tidor , dapatlah jugak belajar menganyam ketupat dari mak..hehe.. Sempat aku siapkan 2 ketupat, Syahmi da bangun..huhu..
 
Malam Raya tuh. Syahmi tidur pukul 9 malam, dan terjaga pukul 1pagi.. pukul 1pagi uh aku baru je nak tidur.. huhu.. Anan da tidor.. boleh plak si kecik nih ajak maen.. Dok kacau Onyang dia yang tengah memasak dan kemas dapur.. terkekek-kekek dia gelak.. Aku layankan aje walaupon mengantuk.. Sepanjang umurnya 11bulan nih, ini baru 1st time dia berjaga malam ajak maen.. dia tidur balik kul 4pagi..mendera ibu betul budak nih...
 
Bangun pagi raya, semua orang da bersiap2..aku siapkan Syahmi dulu, bagi dia makan bubur, baru aku mandi.. Aku lah orang yang last mandi harituh..orang laen semua da sembahyang raya..hehe..
Elok je lepas salam-salam raya semua, Syahmi mengantuk.. So, aku tidorkan dia.. Raya 1, raya 2 , raya 3, dari pukul 10/11- pukul 1/2 dia kaan tidur..pakai lawa-lawa, pastu tidur..haih..

Raya 1 : baju melayu tak muat da..walaupon baru 4hari lepas try dia muat lagi..huhu.. So, pakai baju raya ayahngah dia belikan jelaa.. Satu set dengan kasut, semua kotak2.. Tapi digunakan untuk tidur je.. Tidur pon pakai kasut.. Oranglaen semua pegi beraya, dia tidor je..hehe

raya kedua, pakai baju Polo yang nenek bagi ngan jeans..nih pon sama, dah hensem2, tidur plak..lepas dia bangun tidur baru kitorang keluar beraya.

raya ketiga, beraya kat rumah je.. Pakai baju yang aku beli kat FOS warehouse je..hahah.. rm 3 je tau??lawa kan?hehe..
Raya keempat , last day di kampung..ini tak tidur sebab dia bangun lambat..kul9 baru bangun.. kitorang nak gerak ke teluk intan.. Ada sepupu aku kahwin.. Syahmi org pertama siap..
 
Ini gambar malam raya pertama, kitorang ke Tesco kampar makan KFC beramai ramai.. Naufal kene tinggal time nih sebab da tidor..Ini je kot gambar kitorang bertiga sepanjang raya nih..hehe..
 
Syahmi kene maen dengan ibu je sebab dia yang paling kecik..takde org maen ngan dia..hehe..sian anak ibu nih..
 
Syahmi, ayah dan Nuafal dok tengok Pink Fong kat ipad.. Ayah da ngantok da melayan budak dua org nih..hehe..

Gambar Syahmi yang sangat excited sampai ayah kene siku..hehe

Syahmi, ayah, aunty mia dan uncle ngah

Syahmi dan ayah lagi

favourite spot syahmi, atas bahu ayah..

Syahmi dan kopiahnya.. hehe
 
 

No comments: