Pages


Wednesday 17 July 2013

Tips Kurus selepas Bersalin

Berat sebelum kahwin = 61kg
Berat selepas Kahwin = 62kg
Berat di bulan pertama kehamilan = 63.3kg
Berat di bulan kesembilan kehamilan = 73kg
Berat selepas 2hari bersalin = 65kg
Berat sekarang(10bulan selepas bersalin) = 61-62

haaa...kagum x macammana aku boleh turunkan berat?hahaha..
Sebenarnya, aku pon tatau camne aku turunkan berat nih.. Tapi bolehlaa bagi tips. Nak kurus kene bermula dari tempoh awal kehamilan

1. Aktif
Ibu ibu yang mengandung haruslah mengaktifkan diri ketika mengandung.. walaupon dituntut untuk berhati-hati,bukanlah satu alasan untuk jadi malas... bawak-bawaklaa bersenam dengan berjalan-jalan, buat kerja rumah..mengandung bukan alasan jadi malas.ok? Semua psikologi..takkan nak bangun buat air untuk suami pon tak larat?..jangan malas2..nanti jadi belon, paha mcm ayam belanda, jangan salahkan org laen. Aku dulu, time 7bulan, masih maen basketball..percaya x?

2. Jaga Makan
  Mengandung bukanlah alasan untuk kita menggemukkan diri dengan makan segala benda yang ada dalam fikiran.. Baru mengandung 3-4minggu, hari-hari nak mengidam.. Janganlah macam tuh.. kalau ikotkan, kita tak seharusnya makan untuk 2org pon di awal kehamilan.Makan macam biasa..ini x, elok je tau ada 2line kat pregnancy test kit, time uh nak mengidam.. kejap nasi lemak, bihun sup, pavlova, durian crepe,,semuanya sekali hentam..jgn camtuh..kawal makan..makan benda yang berkhasiat.. kurma, kismis, sayur, amalkan sewaktu mengandung..

3. Breastfeeding
Aku rasa yang nih sangat membantu..sebab dia membantu mengecutkan rahim..Aku ada je tgk ramai ibu2, sewaktu dalam pantang, dah kurus slim da..abes je pantang, stop breastfeeding, terus membelon..jadik lagi besar daripada mengandung pon ada..tamau macam tu ye?jangan malas bagi susu kat anak.. itu hak anak..susu sikit bukan alasan.especially yang mana fulltime housewife ye..
banyakkan mengepam, banyakkan direct feeding, banyakkan minum air, mkn kurma, halba, lobak putih, dan amcam2 lagi milk booster.. ok? sangat membantu.. di samping salah satu cara untuk merancang jugak..

4. Muhasabah diri
Berdiri depan cermin sebelum mandi, dan tengoklah badan sendiri..kalau sanggup tengok lemak2 kat badan, kat perut, teruskan dengan apa yang korang da buat sekarang.. Kalau malu dengan keadaan badan, berusahalah.. dalam fikiran kene ditetapkan.. aku nak jadi kurus balik untuk suami.. kalau kita sendiri pon tak sanggup nak tengok diri sendiri dlm cermin, jangan salahkan suami jika pandangannya terarah pada yang laen.

5. Madu+lemon / Madu+apple cider vigegar
Prepare air jus nih dalam botol besar, simpan dalam peti..tapi boleh diminum lepas anak 6bulan..takut anak cirit pulak minum lemon..huhu.. minum segelas sebelum+selepas bangun tidur. Mampu membuatkan badan membuang lemak, membuang toksin, kuruskan badan..cuba je,..xrugi pon..dari minum air mealshake tah hape2, baek minum madu..makanan sunnah nih..

6. Banyakkan minum air masak
Pastikan kita mengambil air 2liter sehari..minum je air masak uh..bagos untuk badan..ok?.aku mmg banyak minum air..biarlah asek nak terkencing pon..macam la tak biasa gi toilet waktu ngandung dulu kan?

7.Sayur+buah dua kali ganda dari nasi
Tips nih ada doktor bagi..dia kata, kalau makan, sayur kene lagi byk dari nasi..bagos untuk badan..Sape yang pernah tgk aku tapau nasi mesti tahu kuantiti sayur yang aku amek byk mana..aku mmg suka makan sayur..masak lemak pucuk paku, ulam jantung..perghhh...sedapnye..

8.Bengkung
Aku tataulaa berkesan ke tak bengkung nih sebab lepas bersalin aritu, aku tak pakai bengkung pon..sebab allergic..abes merah2 kulit bila kena minyak+jamu2+bengkung..end up, aku xpakai pon bengkung.. jamu pilis pon takde.. paling byk pon just pakai minyak panas NR..itu pon bila ibu bising..hahaha...

Itu jelaa yang otak dapat pikirkan sekarang,,hahaha,,
Yang penting, untuk jaga hati suami, kita jagalah dari mata dan perutnya...
Berhiaslah untuk suami, masaklah yang sedap2 untuk suami..ok?



QASEH GOLD MAKANAN SUNNAH UNTUK SEISI KELUARGA
BERMINAT???
Boleh hubungi saya untuk belian produk dan peluang perniagaan, sama ada dropship, sekadar mencuba atau serius berniaga. Saya akan membimbing anda. Pelbagai kelas juga disediakan oleh HQ.
InsyaAllah bermanfaat

Whatsapp/sms/call/ : 012-9221876
Email : wanieed85@gmail.com
Blog : http://wanie-qasehgold.blogspot.com/

Facebook page :https://www.facebook.com/pages/WanieQaseh


No comments: