Pages


Tuesday 23 July 2013

Ikan pekasam

Korang suka tak makan ikan pekasam?
Aku memula dulu tak makan langsung ikan tuh..huhu..
Sebab bau macam masam je kan..macam da basi..hehe.
Tpi, sejak tengok org jual ikan pekasam dekat Bazaar Gombak tahun lepas, macam teringin je..
Sebab tengok cili dan bawang yang sangat banyak..atas ikan yang garing..
hehe.. So, semalam untuk berbuka, aku masak ikan pekasam..
Aku goreng 3ekor..Bagi kak ila seekor.. Sehari sebelum tuh, mmg dia bagi ikan patin masak tempoyak.. Perghhh..Kalau dapat ikan patin tempoyak mak kak ila masak, mmg terbaekk..
Itu masakan ikan patin masak tempoyak yang paling sedap pernah aku makan..huhu..
Mungkin sebab tempoyak dia tak banyak sangat..then sangat pedas.hehe.
Makanya, lauk aku berbuka dan bersahur semalam adalah ikan patin tempoyak, sayur campur, ikan pekasam, dan telur goreng mata..
Sampai pagi nih kalau teringat ikan pekasam tuh, macam terliur je..
Harinih aku nak masak ikan pekasam lagi laa..
Nak masak lauk ikan merah msak lemak cili api..makan ngan ikan pekasam..dan timun..pergh..terangkat punya..hehe...masak lebih sikit untuk sahur..
Untuk saper tak pernah tgk ikan pekasam, camnilah rupenya(kat bawah)...
Ikan nih dapat dari adik aku yang kerja Fama.. Dari Kedah, xsilap aku..hehe..

Cara masak, senang je..
Goreng terus ikan tuh sampai garing..jangan basuh pulak..
Pastu dengan guna minyak yang sama, goreng bawang dan cili..
pastu, tabur atas ikan..bubuh sikit limau..nyummmmms~

2ekor ikan lampan pekasam untuk aku, ibu dan ayah.. sedap..

Buah buahan selepas berbuka

Seekor ikan lampan pekasam untuk kak ila.. =) Tq kak ila..

No comments: