Pages


Wednesday 31 July 2013

Ashraf , Dayana dan Sakinah


Baru baru nih kecoh satu Malaysia pasal Ashraf Muslim + Dayana + Sakinah..
Berbagai tohmahan dan kutukan dilemparkan…
Tidak kurang juga dengan simpati dan hasutan untuk bercerai…
Pelik.. Pelik… Pelik… 

Aku rasa benda nih adalah peribadi..
Cuma,bila Ashraf nih seorang selebriti, jadilah kecoh satu Malaysia..
Tambahan pulak dengan puisi kononnya dari Dayana..
Dayana tak pernah pon tulis puisi tuh..
Rakyat Malaysia jangan emosi lebih…  

Isu poligami, cerai berai nih memang da jadi isu biasa di kalangan rakyat Malaysia..
Tambahan pulak di kalangan artis nih…
Korang cakap camne pon, derang tetap dah kawen..
Instead of bermaki makian, wat tambah dosa je, baik kita mendoakan yang baik..
Doakan supaya Ashraf berlaku adil…  

Bagi aku sendiri, nak berpoligami nih bukannya mudah ye kawan2..
Baik bagi pihak isteri-isteri, suami mahupun anak-anak…
Isteri kene redha.. suami kene adil… Anak-anak kene bersabar…
Prevention is better than cure..
Pernah dengar tak?..
Actually, kita boleh je apply benda tuh dalam hidup berumah tangga..
Kalau takut suami terpikat dengan perempuan lain, kita pikatlah hati suami dulu
Jaga makan minum dia, senangkan hati dia, layankan nafsu dia, fahami keadaan dia..
Kalau semua isteri dapat berikan, InsyaAllah, tak terniat suami nak mencari lain.. 

Tapi, untuk aku sebagai isteri dan seorang ibu, mungkin kita tak mampu nak buat semua..
Tak mampu nak berikan 100% pada suami.. mana nak kejar dengan kerja, rumah, anak lagi kan..
Di situlah, peranan suami mithali diperlukan…
Berkongsilah tanggungjawab.. Tolong mana yang patut..
Walaupon tugas isteri untuk melayan suami, suami tak bolehla nak demand 100% perhatian..
Suami kene faham betapa beratnya tugas isteri, especially yang bekerja..
Kalau isteri balik bekerja penat2, nak masak, tolonglah jaga anak dulu, kemas dulu rumah..
Jangan amalkan sikap- aku suami, jadi aku boss..
Isteri bukan orang gaji ye, kawan-kawan…  

Kita sebagai isteri, memang kene hormati suami melainkan suami buat sesuatu di luar batasan agama…
Janganlah bila balik kerja, dah penat2, mulut asek nak membebel je tak henti..
Memanglah suami angkat kaki kalau camtuh..
Layanlah suami dengan ikhlas.. Ingat, segala yang kita buat untuk suami tuh, dapat pahala..
Janganlah anggap diri kita seorang isteri nih macam kuli..
Kalau tak larat, cakap elok-elok dengan suami…
Kalau cakap manja2 dengan suami, takkan suami nak tolak kan?
Janganlah cakap dengan suami macam gangster je..
Nak suruh suami gi kedai, kene menjerit dari dapur..
Satu taman dengar suara awak…
Mesti suami pon malas nak tolong…  

Bagi aku yang memang kuat cemburu nih, tak tahulah macam mana kalau aku di tempat Dayana..
Harapnya, nafsu suami aku tak seliar AM..
Sebab aku tak yakin aku boleh jadi tabah…
Huhu..Tapi aku sentiasa doakan jodoh kami berkekalan…
Dijauhkan dari musibah2 dan godaan-godaan syaitoonnn bertopengkan manusia nih.. 

Dalam isu Ashraf Muslim, dia pon manusia..
Seorang lelaki yang bernafsu… Mungkin Dayana dah bagi sepenuhnya, tapi bagi AM semua tuh masih tidak cukup..Daripada dia melakukan maksiat sementara mendapat persetujuan mahkamah, dia pon bernikahlah di Thailand..
Tiada isu kahwin lari sebab tengok dalam gambar, diorang duduk masa akad tuh..
Pergi Thailand pon naek flight..hehe..
So, kita orang luar nih, janganlah tambahkan lagi minyak pada api yang tengah menyala..
Janganlah buruk-burukkan AM sangat bagi pihak Dayana..
Sebab AM masih lagi suami dia yang sah…
Kalau aku pon, orang kutuk suami aku, mesti aku pon rasa nak marah…
Mungkin cara AM tuh salah… Bernikah di Thailand.. Tapi dia pon manusia…
Semoga Dayana tabah.. Semoga Ashraf adil.. Semoga Sakinah bersabar..

No comments: