Pages


Thursday 4 July 2013

spageti goreng

Korang suka tak spageti goreng?penah dengar x?heh..kalau nak tau, makanan favourite suami aku adalah spageti goreng nih..

Bahan Spageti :

1.Spageti sebungkus ( Aku guna brand Barilla, sebab tekstur dia kenyal eventhough kau overcooked. Dia takkan lembik dan kembang dan melekat macam Remo tuh.)
2.Olive Oil sesudu

- Spageti nih korang rebus dulu.. Lepas masuk dalam periuk, rebus baru start masak bahan utk menggoreng.bubuh sesudu olive oil. Pastian spageti terendam sepenuhnya.

Bahan Kuah
1) Bawang Kuning yang besar uh dlm sebijik. Potong dadu.
2)Bawang merah (hiris nipis)
3)Bawang putih (potong dadu)
4) Tomato (potong dadu)
5) Cili api / Cili blender / cili giling
6) Tomato puree prego yang traditional
7) Sayur (cendawan / brokoli /cili benggala )
8) Sos cili
9)Telur
10) kicap
11) Ayam / Sotong / Udang / Daging / Daging kisar / Hotdog (bergantung apa yang ada dlm dapur)

-Korang masukkan minyak, tumis bawang2, cili api dengan no 11 uh sampai naek bau dan masak.
-Lepas tuh, masukkan tomato puree, sos cili, sayur, kicap sket.Then kacau sampai agak2 sebati rasanya.
-Bila da sebati, masukkan dlm 2-3 biji telur, kacau dengan kuah uh..kuah akan jadik likat.
- Time nih, spageti uh da siap masak da. So, korang tapis spageti uh, masukkan dalam kuali, kacau hingga sebati..Barilla nih xputus kalau korang kacau ganas2 pon..haha..
-Spageti pon da siap..kalau suka cheese, campak je atas spageti uh..

p/s : kalau guna hotdog, aku prefer goreng dulu hotdog uh..potong nipis, dlm 1cm tebalnya, pastu goreng dengan minyak. korang goreng sampai garing, campur ngan lada sulah, perasa megi ngan black pepper+italian spice. Baru mengancam.So, nanti campur je hotdog uh bila da siap masak.

Gambar kat bawah nih spageti aku masak mlm tadi.. Aku masak lebey sikit sbb nak tapau gi opis..Suami aku asek teringin je..lama tak masak spageti..asek masak nasi je katanya..sedangkan baru last week aku masak spageti nih..haih..

Selamat mencuba~


No comments: