Pages


Tuesday 16 July 2013

Ibu...Ayah mana?

Semalam amek Syahmi dari rumah pengasuh, dia termenung je dalam kereta.. Setiap kali ayah dia tak amek dia, sure dia akan termenung dlm kereta.. Macam dia tahu je ayah xde kat rumah.. Bila sampai rumah, dia sangat excited mencari ayah.. Aku dukung dia, cepat2 dia mengarahkan tangan dia dalam bilik,dia cari dalam bilik, cari dalam toilet, tapi xde.

Aku pon pasang aircond, terus baringkan dia..selalunya, bila aku balik kerja, baru dia nak menyusu banyak..kat rumah pengasuh 2x je kot menyusunya.(aku masih lagi fully breastfeeding Syahmi). Tengah dia layan menyusu, mata pon kuyu nak tertidur, dia dengar bunyi enjin kereta, terus segar pandang ke tingkap. Pastu dia panggil "ayah".. aku rasa sedih sangat time tuh..dia mmg kenal bunyi enjin kereta ayah..setiap kali ayah balik kerja, sure dia pandang ke tingkap dulu. Aku pon cakaplaa,"Syahmi, ayah takde..ayah naek offshore.minggu depan baru ayah balik".
Seakan faham, dia pon baring balik, guling sampai dekat bantal ayah..Aku yang tgk pon rasa sebak je..Mungkin dia baru 10bulan, tapi, dia mmg sangat rapat dengan ayahnya.. Aku pon terus sambung menyusu hingga dia tertidur..

Pukul9, dia bangun semula dari tidur petang,mecari ayah.. selalu time macam ni, sure ayah da dukung dia, bawak keliling rumah, maen geletek2, maen pink fong. " Ibu, ayah..ayah..ayah..".. sambil pegang hp..time tuh, ayah call..aku pasang loudspeaker..sambil aku berborak ngan ayahnya, dia pon berborak sekali..sangat riuh mulutnya nak berborak sama..tapi, bila bagi telefon dekat dia, dia senyap je..tapi dok belek belakang telefon..mungkn dia pelik, dia dengar suara ayah, tapi xnampak ayah. Di skrin, ada gambar ayah yang tgh call, terus diciumnya skrin hp..huhu..sedeynya tgk dia nih.. Ayah yang jauh di kerteh pon da sebak dengar suara dia..isk..

sepanjang malam sampai kul11.30, ayah menghantar audio melalui whatsapp, dan aku pon hantar audio suara Syahmi kembali..semoga terubat rindu ayah&anak nih..

Pagi nih, aku puasa, tapi aku xbangun sahur sedangkan nasi semua da masak..selalunya anan akan kejut aku kul4.30 utk masak..kul5 baru aku kejut dia untuk makan..tapi semalam, kul5.40 baru aku tersedar.. =( mmg tak sempat nak bersahur.. Harap2 perut masih boleh menahan lapar dan dahaga. Sedihnya bila Anan kene gi offshore..sedih bila keseorangan bersama Syahmi..melihat dia yang kerinduan, buat aku jadi sebak...

Sayang, cepatlah balik... =(



Ibu, ayah ada kat luar x?

 


Ibu, xde pon ayah...Ayah mana bu?.


 
Ibu, bila ayah nak balik maen dengan syahmi ni?

No comments: