Pages


Friday 23 August 2013

Gangster

Bunuh
Rogol
Tembak
Tetak
pancung
Culik
buang bayi

Macam- macam kejadian jenayah sekarang ni..
kalau bukak newspaper, sure akan ada at least 10 kes jenayah..
Itu yang ada dlm paper..
Yang tak dilaporkan?

Bersyukurlah.. Malaysia masih aman..
Aman ke?
Aku ingat zaman dulu, pergi sekolah boleh je jalan kaki sendiri..
Walaupon time uh hari masih gelap gelita..
Dulu, boleh je gi kedai sendiri.. pergi pasar malam sendiri..
Dulu, di usia 7 tahun, aku da tinggal bersendirian bersama 2 adik yang kecil masa ibu+ayah kerja..

Sekarang ni, nak bagi anak maen depan rumah pon tak berani..
Kes culik budak, kes bunuh, merata-rata..

Apa punca semua jenayah nih makin lama makin meningkat?
pada pandangan aku, semua di sebabkan kurang didikan agama dan lambakan filem2 sampah+tak bermoral untuk ditonton..
Pengarah, penerbit berlumba-lumba nak menghasilkan filem gangster, mafia, bohsia, rempit..
Hilang idea dah ke?

Please, cerita arab pasal 2 beradik miskin yang terpaksa berkongsi kasut adalah lagi menarik dan bermoral dari cerita uh..
Konon nak tunjuk kisah pengajaran..tapi, derang menonjolkan perbuatan2 negatif selama sejam..
Kat hujungnya, tak sampai 5minit, baru insaf..

Pastu, bila kes jenayah meningkat, sibuk tuding dari sana sini..
Budak budak sekolah sekarang nih pulak, bahasa semua nak jadik kurang ajar..
Bangga bila dapat panggil kawan dengan nama samdol, bodoh, sial, Puk*, etc..
Memang menggeleng kepala aku tengok budak-budak sekarang..

Pastu, golongan-golongan yang melepak kat pavi nih pon satu hal..
Pakai sexy, ketat2, bling2, lepak kat pavi, pastu gi NZ nih, order air kosong ngan nasi grg kosong..
aku tak paham betol..
Dulu, time aku sekolah, jadual sangat padat kot.. g sekolah, tuisyen, balik rumah, wat homework..
Dulu, kalau nak keluar mana2, mesti ibu ayah hantarkan.. ikot sekali..
So, ibu ngan ayah aku kenal semua kawan aku..
Bila cuti sekolah, ibu ngan ayah akan bawak bercuti or balik kampung..

Sekarang nih, sepanjang masa tengok ada budak melepak kat pavi..diorang nih xsekolah ke?
dengan merokoknya.. berkepit, berpeluk, bercium di khalayak ramai..
seriously?? and then, bila ngandung, korang buang anak?

haih.. ape laa nak jadik ngan budak zaman sekarang..
ikot sangat adegan barat..
ikot sangat budaya korea..
aku tgk gak korea..tapi, takyahlaa nak kpop sangat..isk..

No comments: