Pages


Friday 23 August 2013

Pemandu Teksi Malaysia Kurang Ajar?

Terlupa nak cerita..
Semalam aku+suami terlibat dalam kemalangan kecik..kemalangan bergesel..
balik dari kerja, kitorang happy je dapat kuar on time..cadangnya nak bawak syahmi maen taman..
Pastu kat traffic light depan Prince Court, ada taxi nih cuba memancung kereta kami..
Anan of course takkan bagi kat taxi-taxi kurang ajar nih..

Pastu, jalan je macam biasa..
Jalan masuk ke susur Mex, lagi sekali ada taxi pancung keta kitorang.. da pancung masuk lane kanan, pastu bwak slow.. Ape motif pon tatau..
dan anan memang pantang kalau org pancung camtuh, pastu bawak slow..
Anan pon masuk lane kiri, pancunglaa taxi uh balik..
Time nak pancung uh, belakang kereta neo kitorang tergesel dengan taxi uh..
Jalan uh adalah highway..so, takleh berhenti merata-rata..
So, sebelum tol rm1.50 kat mex uh, taxi uh brek depan kitorang..
Kitorang pon berhenti jelaa.
yela.. dah langgar keta org, berhenti jelaa..

dengan lagak samseng, pakai baju i like facebook, dia terus keluar, ketuk cermin tepi..
anan turunkan cermin tingkap..
Dia nih menjerit2 macam sundal bolong..

T : Ape masalah kau? Ape masalah kau ngan aku nih?!
A : takde masalah.
T : Yang kau himpit aku apasal? Kau tak nampak aku bwak customer?
A : Takde apa masalah pon.
T : Takde masalah?!! Ko gangster ke? Ko ingat kau bawak GTI, ko boleh tunjuk gangster?!
A : * diam je..aku suruh dia bwak bersabar.. tangannya da terketar2 aku tgk menahan marah..*
T : Ko turun sekarang..! Panggil orang kau.. Aku panggil gang aku..
A : Saya tau abg gangster.. Tapi, .. (tak sempat teruskan ayat, da kene potong)
T : Aku bukan gangster.. Kau panggil org kau!..turun skang!

Anan tutup tingkap..tarik nafas panjang2..sedangkan org taxi uh dok meroyan lagi kat tepi, cakap nak panggil org, suruh turun..Aku cakap kat anan, kalau dia nak panggil org, kita panggil jela polis.. abes cerita..

T : Kau bukak pintu nih?!turun sekarang!
A : Sabar.. Saya tengah tahan diri dari nak marah..Abang cakap elok-elok boleh? saya tengah kontrol cakap elok-elok nih..kalau saya marah nanti...
T : kalau kau nak, panggil la org kau sekarang!.. Aku panggil org aku.
A : Cakap elok-elok boleh?abg cakap elok-elok, saya turun.. ok?boleh?cakap elok-elok...

org uh pon macam cuba cool down.. Anan nampak org uh cool down, baru dia keluar, nak setel..
Anan mintak maaf terlanggar kereta dia.. Pastu derang berbincang-bincang.. Aku malas amek port hal lelaki.. Kalau ada adegan ganas, aku call je 999.. Pastu, anan masuk kereta mintak duit sebab duit last, waktu dia bayar kitorang lunch tadi..

Aku pon tak keluarkan duit lagi.. ada 40 je.. Anan ada 10.. Bagi jela org uh rm50 dulu.. pastu, anan transfer online kat tepi highway.. *ini macam pon boleh*..Pastu setel, salam, blah..
Kereta taxi uh, bercalar sikit gila..sebab langgarnya pon, xdela terok..ala-ala gesel pipi sikit je..
anan bisinglah jugak sbb org uh mintak rm150..mmg mahal pon.. sama cam kes NV ngan honda city dulu..ughh..

Dalam kes nih, org taxi uh in the first place tak patut pancung kanan, pastu bawak slow..
Pastu, Anan tak patut ikotkan marah, pancung dan gesel kereta org uh balik..
Pastu, semua teksi KL nih da tuka jadik pertubuhan samseng..
Walaupon org islam, xreti nak cakap elok-elok..nak maki hamun berlagak samseng..
Berulang kali dok suruh panggil org, panggil geng..
Geng ape yang anan ada? geng basketball, geng magic.. and geng family..takkan nak suh syahmi gigit plak? tak paham aku..

Bukan nak menghina pemandu teksi.. Dulu, ayah dan abah pon bawak teksi jugak..tapi, xdelah nak kurang ajar macam uh.. memang lagak samseng jalanan..dalam hati aku dok cakap je mamat taxi nih poyo..

Dan mamat taxi uh sangat bernasib baik Anan masih bole kontrol marah..
Dan dia boleh kontrol org uh supaya tak marah.. mungkin pengalaman berlanggar dengan org dia lagi byk kot.. Dia lagi penyabar..( alhamdullilah.. )
Aku banyak pengalaman langgar divider je..xyah mintak maaf pon..hahaha..

Tapi, agak fobia aku dengan kes pancung memancung nih..gangster jalanan..
Salah saper? Nih semua salah KL gangster laa nih.. boleh wat movie da kot..

Bila aku search kisah pemandu teksi samseng/kurang ajar, rupanya banyak lagi entry pasal nih.. Nih tak termasuk memandu sesuka hatinya, tukar lane tanpa signal, parking merata-rata, hentikan kereta merata-rata..

Itulah kisah aku dan suami suatu petang ketika pulang kerja..

Disclaimer : tak semua pemandu teksi kurang ajar.. Banyak je kitorang naik taxi yang ok.. kalau pemandu taxi yang nampak kurang mampu/kesian, kadang2 anan bagi lebih lagi kat derang walaupon ada meter.. So, yang penting, cara korang handle situasi..

No comments: