Pages


Sunday 12 April 2015

Tips rumah kemas tanpa mainan

Sape yang ada anak2 kecik ni mesti ada satu masalah nk bg rumah kemas sebab anak2 punya mainan, bersepah2 keliling rumah..

Saya ada anak 2org..
Y sulung dah 2y7m
Y kecik dah 6m

Mainan diorang mmg banyak..
Tapi, rumah saya jarang sgt bersepah..

Jom saya share tips2 y berkesan untuk saya..

1.asingkan mainan ikot kategori..
Kereta sama kereta..
Alphabet sama alphabet..
Patung sama patung..
Block sama block and so on..

Then saya akan simpan dalam bekas kecik2..
Saya xkan campur dlm container besar semua mainan sekaligus..

So, bila anak nak main, dia akan bukak bkas y kecik2..
Sepah pon akan jadi minima..

2. Sorok mainan..
Haaaa.. nih y sy suka...
Saya akan simpan mainan2 dan sorok bg anak susah ambil..
Saya akan keluarkan dlm 3-4 jenis sahaja..
Then akan rotate untuk seminggu. Seminggu..

Supaya anak xbosan..
Anak pon dapat fokus..

3.main bersama anak..
Bagi saya, ini adalah benda yang paling penting..
Sebab saya dpt observe, mainan budak2 selalu rosak sbb xde org tunjuk macam mana nak guna..
Banyak parents just beli, then letak depan anak suruh dia belajar sendiri..
Mmg laa hasilnya kebanyakan mainan akan rosak..

Saya selalunya akan spend masa untuk bermain bersama anak dan ajar dia cara yang betul untuk bermain..

Alhamdullillah, setakat ni berkesan..
Mainan yang saya belikan sejak dia dalam perut, masih elok sampai sekarang..

4. Kemas sebelum mula mainan lain..
Jadikan habit untuk immediately kemas lepas habis main..

Katakanlah, mula2 dia main lego..
Lepas setengah jam, dia bosan, dia nak main ultraman plak..
Sebelum dia start main ultraman, ajak dia kemas dulu lego..
Jangan suruh dalam nada marah..
Tapi jadikan benda tu benda yang happy untuk dibuat..

No comments: