Pages


Tuesday 19 November 2013

Syahmi da besar

Dah setahun 2 bulan da usia Syahmi..banyak sangat gelagatnya..
Yang paling best, dia da paham apa org cakap..

*Kiss*
Balik kerja je, aku akan mintak kiss..
tunjuk  pipi, tunjuk dahi, tunjuk dagu, tunjuk hidung, semua dia kiss..hehehe..

*mamam*
Ibu : Syahmi nak mamam?
Syahmi : mam mam.. sambil angguk..

ataupon, dia nampak dia punya tuppuerware, dia akan tunjuk and cakap "nak, nak"

*pororo*
Aku ada beli cd pororo, aku letak kat kabinet tv..kalau dia nak tgk, dia akan merangkak gi kat kabinet tv, amek sarung cd, tunjuk kat aku ngan anan, "nak..nak.."

*remote control*
Sekarang da pandai da amek remote astro, tunjuk kat tv setiap kali balik umah..
Duduk atas tilam dia, pegang remote..huhu..

*susu*
Sekarang nih, aku senang je nak tau kalau dia nak nyusu..
kalau lapar, dia akan cari aku, terus tepuk2 dada aku..ataupon selak baju aku..

kalau dia tgh maen, n tak menyusu untuk waktu lama, aku akan tanya,"syahmi nak susu?"..terus landing atas paha aku..hehe..

*olivenol vs lactoGG*
Dia da kenal mana satu olivenol, mana satu lactogg..
setiap kali tunjuk botol olivenol, dia akan geleng2, dan jebik2 mulut dia..

Kalau lactoGG, dia akan cakap, "nak, nak"

*Ayah*
Kalau dia dok dalam bilik nyusu, abes je nyusu, dia akan jerit "ayah...ayah.."
Itu tanda dia nak suruh ayah masuk, amek dia dari dalam bilik

*turun katil*
Setakat nih, syahmi baru 2kali jatuh katil..sekali kat umah ibu, time tido ngan aku..sekali lagi, time ngan anan..time ngan anan uh, dia gi panjat bantal..bantal plak kat tepi katil..hehe..
So, untuk elak jatuh, aku ajar dia cara turun katil yang betol..
Dia akan meniarap dulu, turunkan kaki dulu untuk pijak kat tepi katil, pastu baru turun..huhu.. Kalau dia rasa xselamat, dia tgk je dari tepi katil..hehe

*Naik tangga*
Kalau gi rawang, dia paling suka naik turun tangga.. dia pegang handrail, dan panjat tangga satu persatu.. merisaukan betul..sbb dia xpandai jalan lagi..tp suka maen tangga.

No comments: