Pages


Tuesday 25 June 2013

Apa itu Eczema

Harini macam nak cerita in detail pasal penyakit anak kesayangan kami,Syahmi Fawwaz..
Syahmi lahir putih gebu bersih je kulitnya..Walaupon lahir awal 4minggu, Syahmi sihat dengan organ dalaman yang sempurna..Tak perlu nak masuk incubator.
 
Awal2, Syahmi mendapat prolonged jaundice sehingga umur 2bulan. Dlm tempoh 2bulan, mmg xde kesan eczema tu..Aku sendiri xsedar bila dia kena..y aku ingat bulan 12, eczema dia makin teruk. Beberapa hari lepas jab vaccine, dia demam, aku bawak gi klinik Araa. Dr. Ramesh kata dia kene eczema ni.sebab kulit kering, bersisik dan merah. Dr. suggest tukar semua mandian dia..Mula2 aku pakai sebamed, pastu johnson milk bath, then eucerin..Semua macam sama je..takde perubahan langsung.Time tu, Anan kene outstation ke Labuan.
 
Di situla bermula pencarian mengenai eczema. Aku mencari melalui FB/internet/blog. Menurut Wikipedia, "The term eczema is broadly applied to a range of persistent skin conditions. These include dryness and recurring skin rashes that are characterized by one or more of these symptoms: redness, skin edema (swelling), itching and dryness, crusting, flaking, blistering, cracking, oozing, or bleeding. Areas of temporary skin discoloration may appear and are sometimes due to healed injuries. Scratching open a healing lesion may result in scarring and may enlarge the rash". Semua Syahmi ada kot..huhu..kemudian aku jumpa group eczema dari Kak Farah Rahim. Group itula yang sebenarnya banyak mengajar aku pasal eczema.. Sesiapa yang nak tau info pasal eczema bolehla masuk group Natural Healing for Asthma, Allergy and Eczema.
 
Aku start menggunakan moogoo. Starter pack dia sangat mahalla jugak.Tapi berbaloi. Sesiapa nak beli bolehlaa cari di Farmasi Caring. Ada milky wash untuk sabun badan dan muka, MSM, ISB and Udder cream.Berkesan untuk Syahmi.
 
Aku ingat lagi kisah aku gi Klinik Desa untuk jab Syahmi, Syahmi kene eczema time tuh. Ada nenek cina nih pandang jijik gila kat syahmi..Sampai aku ngan Syahmi kene duduk luar klinik. Tak sanggupp aku nak tunggu kat dalam..semua mata pandang serong..Sakit je hati..
 
Ini gambar syahmi dan eczema yang terbaru:-
lagi teruk dari nih pipinya..tapi xsempat amek gambar..sampai pipi berdarah bila garu..
kalau berdarah uh, surelaa aku nak nangis..isk3..harap2 syahmi bertambah sihat..sekarang nih aku amalkan madu&habbatussauda&lactoGG utk Syahmi..Aku da berusaha,..Yang laennya, aku serah kepada takdir yang dah tertulis utk aku..
 

No comments: