Pages


Tuesday 24 September 2013

Cabaran menjadi seorang "ibu"

Sejak menjadi seorang ibu nih, banyak benda berubah...
BANYAKKKKK sangat..
cabaran.. dugaan.. rintangan.. gigitan.. isk..

Meh nak cerita antara cabaran menjadi seorang ibu.

1. Rutin berubah
Sekarang : Yang paling aku perasan adalah rutin harian aku.. Sekarang, bangun pagi pon lambat.. pagi sempat masak bubur anak, kemaskan bekal dia-bubur, buah 2jenis, puff, air, susu... then gi keje.. balik kerja, terus layan dia, masak dinner, kadang2 dapat makan sekali bersama husband..kadang-kadang tak dapat..tidur awal-dalam pukul10-11..

Dulu : sebelum bersalin, setiap pagi, aku akan bangun awal, masak breakfast untuk suami aku..then kitorang akan makan bersama-sama.. Waktu sebelum bergelar ibu, aku dengan anan adalah spesis keluar malam.. maen basketball ke, lepak ngan kawan ke.. karok ke..huhu..sekarang, semua adalah untuk anak.

2. Memasak
Sekarang :Seteruk dan sefailed mana pon skill memasak, still kene masak makanan anak.. malas macammana pon, kene masak jugak.. tambahan pulak untuk ibu yang mempunyai anak eczema.. very strict diet..Setiap pagi kene letak bubur untuk dia.. kadang-kadang suami yang tolong..huhu..
Makanan baby dengan orang besar nih tak sama.. diorang takleh makan garam, gula, perasa, pewarna.. so, kene masak dengan sayur-sayur je..semua kene fresh.. kalau boleh kene organik..

Dulu : kalau malas masak, beli je..tak pon telefon je delivery..huhu..tapi dulu sebenarnya aku lagi rajin memasak dari skang nih.. kek, biskut, even chicken chop pon buat sendiri..huhu..skang? kemsalam jela.

3. Tidur
Sekarang : waktu tidur aku sama dengan waktu tidur Syahmi..kalau dia tidur awal, aku pon otomatik tidur awal.. kalau dia tidor lambat, aku pon tido lambat.. dia bangun tgh malam, aku pon kene bangun tengah malam.. tapi sekarang, dia prefer ayah dia teman dia bila bangun tidor..huhu...

Dulu : Waktu tidor tak menentu.. selalu je tidur jam 2/3pagi, kul8 da gi keje da..tapi dulu tak pernah rasa lesu cam skang.. aku rasa sebab jarang bersenam...


4. Berjalan
Sekarang : jarang berjalan-jalan.. nak gi keluar KL pon pikir 100 kali..anak diutamakan..ok tak dia jalan jauh?berapa banyak baju nak bawak?pampers?bubur?makanan laen?etc..etc..etc..

Dulu : Sukahati pergi mana-mana tanpa perancangan.. Ambik cuti, then gi PD pon pernah buat.. Saje anan ajak jalan2 time tuh..

5. Bercuti
 Sekarang : tak dapat lagi pergi bercuti bertiga.. Aku teringin pergi Cameron atau pantai dengan Syahmi dan anan.. Pergi jalan-jalan bercuti sekeluarga..Tapi, susah sangat nak dapat.. kerja busy je memanjang.. bila cuti, prefer duduk rumah..

Dulu : Senang je nak gi bercuti..booked tiket, then pergi jela.. teringat pergi Krabi, bali, kk dengan anan..bestnya..

6. Badan
Sekarang : 63kg.. macam tong..berat..

Dulu : 58kg..masih ada shape..kurang berat..haha

7. Mental
Sekarang : anak yang difikirkan dulu.. pukul 12, da ingat anak..heh.dahlaaa makin pelupa..cabaran betol

Dulu : Fikir diri sendiri je.. Enjoying the moments..haha

Itu je yang dapat pikir skang nih..
Tapi, takdelaa nak kata perubahan itu tak bagus..
Aku rasa sekarang nih aku ada matlamat hidup..
Syahmi penyeri hidup..
Setiap hari mesti tak sabar nak balik kerja bila bayang dia akan senyum bila nampak kita..

No comments: